Muokattu Iltalehden etusivu ruokkii Venäjän propagandaa "natseista" Ukrainassa

© AFP 2017-2022. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sadat sosiaalisen median käyttäjät ovat jakaneet muokattua versiota vuonna 2014 julkaistusta Iltalehden etusivusta. Sen mukaan sanomalehti olisi julkaissut otsikon, jossa "Ukrainan armeijan eliittijoukkoja" kuvataan "NATSEIKSI". Sosiaalisessa mediassa kuvia tulkitaan todisteena vääristyneestä Venäjän narratiivista, jonka mukaan Ukraina on "denatsifikaation" tarpeessa. AFP kuitenkin löysi saman päivän oikean etusivun ja osoitti, että etusivulla tai lehden sisällössä ei viitata natseihin Ukrainassa.

Kuvaa on jaettu satoja kertoja Facebookissa, Twitterissä ja Ylilauta-foorumilla huhtikuusta alkaen. Iltalehden vuonna 2014 julkaistuksi etusivuksi väitetyssä kuvassa lukee suurimpana uutisotsikkona "NATSIT", jolla viitataan "Ukrainan armeijan eliittijoukkoihin". Etusivu lupaa "shokeeraavan paljastuksen" ja mainitsee "siviilien kidutusvankiloita, joukkoteloituksia, rypälepommituksia" sekä kysyy: "Mihin EU pyrkii?"

Kommenteissa käyttäjät tulkitsevat kuvan todisteena median epärehellisyydestä ja siitä, että se peittelee Ukrainan sodan tiettyjä puolia. Yksi kommentoija kirjoitti: "Valtamedia nauroi Putinille sodan alussa kun Putin sanoi että Ukrainassa on NATSEJA. PUTINHAN puhuu TOTTA."

Kuvakaappaus muokatusta etusivusta (otettu 16.8.2022)

Kuten AFP ja muut mediat ovat uutisoineet, "denatsifikaatio" on keskeinen teema Venäjän propagandassa, jolla oikeutetaan hyökkäys Ukrainaan. Asiantuntijat ovat kuitenkin kertoneet AFP:lle, että Venäjän näkemys on vääristynyt. Vaikka Ukrainassa on nationalistinen äärioikeisto, se ei ole vallassa ja sen vaikutusvalta on hiipunut huomattavasti viime vuosina.

Mitä Iltalehden etusivuun tulee, kuvaa etusivusta on muokattu. Saman päivän oikealla etusivulla ei mainita natseja eikä Ukrainaa.

Oikea etusivu

Sosiaalisessa mediassa leviävään etusivuun on merkitty päivämäärä. Heikon kuvanlaadun vuoksi ei ole selvää, mikä tarkka päivämäärä on, mutta se on kirjoitettu muodossa "[yksinumeroinen luku].12.2014". Päivityksissä väitetään siis, että kuvan etusivu on julkaistu 1.–9.12.2014.

Iltalehden vanhoja numeroita on saatavilla muun muassa Pasilan kirjastossa, joka on julkinen kirjasto Helsingissä. AFP kävi läpi etusivut aikaväliltä 1.–9.12.2014. Yhdessäkään niissä ei mainittu natseja tai Ukrainaa.

3.12. julkaistu etusivu vastaa sosiaalisessa mediassa leviävää etusivua muiden, sivu- ja alapalkeissa olevien uutisten osalta. Niiden joukossa on muun muassa uutisotsikko "Nyt puhuu arkkipiispa homokohun jälkeen", uutinen "Putous-tähtien uudesta show'sta" sekä raportti siitä, kuinka "Urpilainen syrjäytettiin". Vastaavuudet on merkitty alle:

Vertaus oikeasta 3.12. julkaistusta, mikrofilmille tallennetusta Iltalehden etusivusta (vasemmalla) ja kuvakaappaus (otettu 8.8.2022) muokatusta versiosta (oikealla). Merkinnät AFP:n lisäämiä

Pääuutinen on kuitenkin eri. Oikealla etusivulla ei mainita "natseja" vaan uutisoidaan Fortum- ja Rosatom-energiayhtiöiden välisistä liiketoimista. Muuallakaan sanomalehdessä ei uutisoida "natseista".

Jotkut sosiaalisen median käyttäjät ovat myös huomauttaneet, että laajasti levinnyt etusivu on väärä, ja jakavat sen sijaan toista versiota 3.12. päivätystä etusivusta (esimerkiksi täällä ja täällä). Tämä etusivu on sama kuin AFP:n näkemä lukuun ottamatta oikeaa ylänurkkaa: AFP:n näkemällä etusivulla siinä mainostetaan Tuntemattomasta sotilaasta kertovaa erikoisnumeroa, kun taas sosiaalisessa mediassa jaetulla etusivulla samassa kohdassa on raportti siitä, miksi tietyt henkilöt eivät osallistuneet talvisodan muistojuhlaan. Tämä johtuu todennäköisesti paperilehden ja verkkoversion eroista. Iltalehden edustaja kertoi AFP:lle 17.8., että kullekin päivälle on vain yksi etusivu paperiversiossa mutta verkossa etusivu muuttuu useita kertoja päivässä.

Hän selitti myös, että Iltalehti ei ole julkaissut sosiaalisessa mediassa leviävää, "natseihin" viittaavaa etusivua paperisena tai verkossa. "Kyse on väärennöksestä ja epäillystä disinformaation levittämisestä", hän sanoi.

Iltalehden uutisointi Ukrainasta vuonna 2014

Oleellisilla hakusanoilla tehty internethaku Iltalehden natseihin ja Ukrainaan viittaavasta sisällöstä vuonna 2014 ei tuo esiin artikkeleita, jotka vastaisivat sitä, mihin muokatulla etusivulla viitataan. Iltalehti kyllä uutisoi Azovin rykmentistä ja huomioi sen yhteydet äärioikeistoon ja jopa uusnatsismiin. Azovin rykmentin perustivat äärikoikeistolaiset aktivistit vuonna 2014, ja sen jäsenet käyttivät symboleita, jotka muistuttivat natsisymboleita. Se liitettiin myöhemmin Ukrainan kansalliskaartiin.

Esimerkiksi tässä artikkelissa lokakuulta 2014 Iltalehti kysyy rykmentin johtohahmoilta sen väitetyistä yhteyksistä uusnatsismiin. Elokuussa 2014 Iltalehti kertoi, kuinka eri rykmentit rekrytoivat ihmisiä taistelemaan Donetskiin. Lehti huomauttaa, että Azovin rykmentin - tai pataljoonan, joksi sitä kutsuttiin aiemmin - komentaja oli "rasistisen ja jopa uusnatsistisen Sosiaalinationalistisen kokouksen johtaja" Andrii Biletski, ja että rykmenttiin on kerrottu liittyneen myös ulkomaalaisia palkkasotureita, joista osa on ollut uusnatseja.

Iltalehden edustaja kertoi AFP:lle, että lehti ei ole kirjoittanut "Ukrainan natseista" totena tai samassa asiayhteydessä kuin "Venäjän valtionpropaganda" tai kuin "venäläismielinen disinformaatio asian esittää". "Sen sijaan Iltalehti on raportoinut Venäjän propagandakampanjoista, joissa ukrainalaiset pyritään leimaamaan virheellisesti natseiksi. Tässä yhteydessä natsiväitteitä on tietysti referoitava. Iltalehti painottaa uutisoinnissaan, että väitteille ei ole todellisuuspohjaa", hän sanoi.

Laajalle levinnyttä misinformaatiota

Ukrainan "denatsifikaatio" oli keskeinen syy, jonka Venäjä antoi hyökkäykselleen. Kuten AFP uutisoi maaliskuussa 2022, suuri osa venäjämielisestä propagandasta on kesittynyt Azovin rykmenttiin, jonka muutama tuhat jäsentä muodostaa vain pienen osan Ukrainan asevoimista.

Toisin kuin Venäjä vihjaa, Ukrainan äärioikeisto ei vaikuta hallituksessa eikä sillä ole merkittävää tukea kansan keskuudessa. Sen vaalimenestys on ollut vähäistä viime vuosina.

AFP on osittanut vääriksi useita väitteitä, joissa on yhdistetty Ukraina ja natsit. Tämä faktantarkistusartikkeli huhtikuulta 2022 osoittaa, että natsitatuointien peittämä mies ei ole Kiovan apulaispoliisipäällikkö. Maaliskuussa 2022 AFP osoitti vääräksi väitteen, että Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyillä olisi ollut virtuaalisessa tapaamisessa Yhdysvaltain kongressin kanssa yllään T-paita, jossa oli natsisymboli. Tämä faktantarkistus heinäkuulta 2022 osoitti, että rantakuva kahdesta miehestä, joilla on natsitatutointeja, ei esitä ukrainalaisia pakolaisia toisin kuin sosiaalisessa mediassa väitettiin.

Ukrainan konflikti