Valetilit esiintyivät CNN-uutiskanavana ja levittivät virheellistä tietoa Ukrainasta

© AFP 2017-2022. Kaikki oikeudet pidätetään.

Verkossa leviää monella eri kielellä kuva kahdesta televisiokanava CNN:n väitetystä Twitter-päivityksestä, joissa uutisoidaan saman Yhdysvaltain kansalaisen kuolemasta kahdessa eri konfliktissa, Afganistanissa ja Ukrainassa. Kuvaa jaetaan todisteena median virheellisestä ja manipuloivasta raportoinnista. CNN kuitenkin vahvisti AFP:lle, että Twitter-tilit eivät ole aitoja. Twitter on sittemmin jäädyttänyt tilit. Kuvassa esiintyvä mies on videopelien striimaaja, josta on aiemminkin levitetty vastaavia virheellisiä väitteitä.

"Onko nämä jotain ammattikuolijoita jotka kuolevat tilauksesta aina siellä missä tarvitaan? Tämäkin kaveri kuoli elokuussa Kabulissa ja nyt se kuoli taas Ukrainassa", lukee 26. helmikuuta 2022 julkaistussa suomenkielisessä Facebook-päivityksessä. Väitettä on Facebookin tietojen mukaan jaettu yli 500 kertaa.

Päivityksessä on kuvakollaasi, jossa näkyy kaksi Twitter-päivitystä. Molemmissa on kuva samasta miehestä ja ilmoitus hänen väitetystä kuolemastaan. Toisena esimerkkinä median harhaanjohtavasta uutisoinnista CNN:n päivitysten alla on myös kuvakaappaukset kahdesta Intiaa käsittelevästä uutisartikkelista. Artikkeleissa samaa kuvamateriaalia käytetään kahden eri uutisen yhteydessä - kaasuvuodosta ja koronakuolemista kertovissa jutuissa.

Screenshot of the false Facebook post (taken 1 February 2022)

Väitettyjen CNN:n päivitysten osalta vasemmalla näkyvässä "@CNNAfghan"-tilin päivityksessä kerrotaan, kuinka "CNN:n toimittaja Bernie Gores" joutui “Taleban-sotilaiden” teloittamaksi Kabulissa. Oikealla on puolestaan "@CNNUKR"-tilin päivitys, jossa uutisoidaan amerikkalaisen aktivistin, niin ikään Bernie Goresin, kuolemasta "Venäjän tukemien separatistien miinaan".

Monet sosiaalisen median käyttäjät vaikuttavat uskovan, että päivitykset ovat peräisin CNN:n virallisilta tileiltä, joka puolestaan on viite siitä, että media johtaa yleisöä harhaan.

Kuvakaappaus virheellisen Facebook-päivityksen kommenttikentästä (otettu 1.3.2022)

Kuvassa näkyvät Twitter-tilit ovat kuitenkin CNN:n nimissä esiintyviä valetilejä, jotka on sittemmin jäädytetty. Kuvan mies vaikuttaa olevan videopelien striimaaja nimeltä Jordie Jordan, joka on toistuvasti joutunut nettihäirinnän kohteeksi. Hän on ollut aktiivinen verkossa myös väitettyjen kuolemien jälkeen.

Virheellinen väite on levinnyt useilla kielillä sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022, mm. unkariksi, arabiaksi, saksaksi, espanjaksi ja portugaliksi. Väitteen jakoi sosiaalisessa mediassa myös yksi Venäjän YK-lähettiläistä, Dmitri Polyanski.

CNN:n mukaan Twitter-tilit eivät ole aitoja

Facebook-päivityksen vasen kuvakaappaus virheellisestä Twitter-päivityksestä on levinnyt verkossa jo elokuusta 2021 lähtien. Useat faktantarkistajat, kuten Reuters ja PolitiFact, ovat tarkistaneet päivityksen.

Väärän twiitin lähettänyt "@CNNAfghan"-tili on sittemmin jäädytetty:

“Twitter jäädyttää tilit, jotka rikkovat Twitterin sääntöjä”, ilmoitetaan tilin profiilissa.

WaybackMachine-arkistointityökalun avulla pystyy tarkastelemaan vanhoja kuvakaappauksia tilistä, kun se oli vielä aktiivinen. Tili luotiin toukokuussa 2021 ja sillä oli 6 twiittiä sekä 132 seuraajaa ennen kuin se jäädytettiin. Kyseessä ei ollut varmennettu tili.

Aidot CNN:n Twitter-tilit ovat merkitty sinisellä varmennuksen osoittavalla täplällä, kuten alla olevasta kuvakaappauksesta voi havaita. Tileillä on miljoonia seuraajia.

28. helmikuuta 2022 otettu kuvakaappaus CNN International Twitter-tilistä (vasemmalla) ja muista CNN:n virallisista Twitter-tileistä (oikealla), joissa näkyy on sininen täplä.

Myös "@CNNUKR"-tili, jolta Ukrainaa koskeva päivitys oli peräisin, on jäädytetty. Arkistointityökalun perusteella tili luotiin helmikuussa 2022. Itse päivitykset julkaistiin 23. helmikuuta 2022, eli kaksi päivää sen jälkeen, kun Venäjän joukot käskettiin siirtymään Itä-Ukrainan separatistialueille ennen täysimittaisen hyökkäyksen alkamista.

"@CNNUKR"-tilillä oli 129 seuraajaa, eikä sitä ollut myöskään vahvistettu. Molemmat väärennetyt tilit julkaisivat linkkejä myös oikeisiin CNN:n artikkeleihin. Kyseessä lienee yritys luoda vaikutelma aidosta tilistä ennen tekaistun uutisen julkaisemista. Epätosi väite amerikkalaisen kuolemasta ei puolestaan sisältänyt linkkiä uutiseen.

CNN:n kansainvälisen viestinnän varajohtaja Jonathan Hawkins vahvisti AFP:lle sähköpostitse 28. helmikuuta 2022, että harhaanjohtavassa Facebook-päivityksessä mainitut Twitter-tilit "eivät ole CNN:n virallisia tilejä."

“Kuollut” mies on videopelien striimaaja ja edelleen aktiivinen

Kuvassa esiintyvä mies tunnistettiin jo ensimmäisten Afghanistan-valetilin leviämisen aikana elokuussa 2021 videopelien striimaajaksi nimeltä Jordie Jordan. Vertaamalla Jordanin vahvistetun Youtube-kanavan videoita ja virheellisen Facebook-päivityksen kuvaa voidaan todeta, että kyseessä on sama mies.

Kuva virheellisistä päivityksistä (vasemmalla) ja kuvakaappaus Jordie Jordanin Youtube-kanavalle 9. helmikuuta 2022 ladatusta videosta (oikealla) (otettu 28. helmikuuta 2022)

Virheellisistä väitteistä kirjoitetaan myös Jordanin Wikitubia-sivuilla. Kyseisellä julkisesti muokattavalla sivustolla todetaan, että Jordan on sotkeutunut erilaisiin kiistoihin ja joutunut nettihäirinnän kohteeksi. Jordan ilmoitettiin myös virheellisesti kadonneeksi Beirutin räjähdyksen aikana vuonna 2020.

Jordan latasi 27. helmikuuta 2022, eli päiviä hänen väitetyn kuolemansa jälkeen, videon verkkoon. Videon kommenteissa Jordanilta kysyttiin väitetystä kuolemasta, mutta Jordan ei ole reagoinut kysymyksiin. Jordan julkaisee edelleen aktiivisesti videoita Youtubessa.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun julkisuuden henkilöstä levitetään maailmanlaajuisiin uutisiin liittyviä virheellisiä väitteitä. AFP tarkisti samankaltaisen väitteen Saksassa lokakuussa 2021, kun saksalaisen miehen väitettiin liittyvän Norjan Kongsbergissä tapahtuneeseen terroritekoon.

NY Post käytti kuvaa Intiasta vahingossa

Facebook-päivityksessä on myös kuvakaappaus, jossa verrataan kahta Intiaa käsittelevää uutisartikkelia.

Ensimmäisessä kuvassa vasemmalla Sky News kertoo Intiassa tapahtuneesta kaasuvuodosta toukokuussa 2020. Oikealla NY Post-lehti käyttää samaa kuvaa kaasuvuodon uhreista artikkelissa, joka kertoo koronakuolemista Intiassa.

Vaikka molemmat artikkelit ovat aitoja, NY Post poisti myöhemmin kuvamateriaalin artikkelistaan ja selitti, että sen julkaiseminen oli ollut virhe.

"Tämän jutun aiemmassa versiossa oli Reutersin toimittama Eyepress-video, jossa kaasuvuodon uhrien virheellisesti väitettiin olevan koronan uhreja", lukee artikkelin lopussa olevassa huomautuksessa.

Kääntänyt ja sovittanut suomeksi:
Ukrainan konflikti