Koronarokotteita pöydällä Los Angelesin jalkapalloseuran rokotusklinikalla Los Angelesissa, Kaliforniassa 7. toukokuuta 2021 ( AFP / Frederic J. BROWN)

Sairaanhoitajan pyörtyminen ei tarkoita, että koronarokotteet olisivat vaarallisia

© AFP 2017-2022. Kaikki oikeudet pidätetään.

Satoja kertoja jaetuissa suomenkielisissä somepäivityksissä näkyy video yhdysvaltalaisesta sairaanhoitajasta, joka pyörtyy pian koronarokotteen ottamisen jälkeen. AFP tarkisti videon ensimmäisen kerran, kun se levisi Yhdysvalloissa joulukuussa 2020. Päivityksissä esitetään, että pyörtyminen liittyisi rokotteen turvallisuusongelmiin, ja jotkut somekäyttäjät jopa väittävät, että hoitaja olisi myöhemmin kuollut. Väite ei pidä paikkansa: Hoitaja toipui nopeasti tapauksen jälkeen eikä lääkärin mukaan ole mitään syytä uskoa, että rokote itsessään olisi syy pyörtymiselle.

"Hoitaja otti COVID-rokotteen ja pyörtyi kameran edessä!", kirjoitetaan 18. joulukuuta 2020 julkaistussa Facebook-päivityksessä. Päivityksen ohessa on julkaistu suomeksi tekstitetty video, jolla amerikkalainen sairaanhoitaja pyörtyy saatuaan koronarokotteen.

"Videolta käy ilmi tämä ikävä todellisuus, josta niin monet lääkärit ja asiantuntijat ovat meitä varoitelleet tämän aivan uudenlaisen ja lähes testaamattoman koronapiikin suhteen", päivitys jatkuu. Päivitystä on jaettu yli 400 kertaa.

Lokakuussa 2021 video nousi uudelleen esille sosiaalisessa mediassa. Tällä kertaa päivityksissä väitettiin, että hoitaja kuoli rokotuksen jälkeen.

"Muistatteko Tiffany Doverin? Hän on se tennesseeläinen sairaanhoitaja, joka sai kemiallisen injektion -- näin hänelle kävi 15 minuuttia myöhemmin. No, meillä on teille päivitys. Hän on kuollut", väitetään englanninkielisellä videolla, joka on julkaistu suomenkielisen Facebook-päivityksen yhteydessä 12. lokakuuta 2021.

Kuvakaappaus virheellisestä Facebook-päivityksestä (otettu 14.10.2021)

Videolla näkyy sairaanhoitaja Tiffany Dover CHI Memorial-sairaalassa Tennessee-osavaltion Chattanoogassa. Dover vastaa videolla median kysymyksiin koronarokotteen ottamisen jälkeen ja kertoo, että häntä "huimaa todella paljon." Dover koskettaa ohimoaan ja romahtaa samalla kun kaksi miestä laskee hänet lattialle.

CHI Memorial-sairaala kertoi kuitenkin AFP:lle joulukuussa 2020, että hoitaja toipui nopeasti tapauksen jälkeen.

"Torstaina 17. joulukuuta 2020 CHI Memorial antoi ensimmäiset annokset Pfizerin koronarokotetta kuudelle henkilölle - kolmelle lääkärille ja kolmelle sairaanhoitajalle", sairaala kertoi AFP:lle.

"Pian tämän jälkeen mediahaastattelun aikana yhtä sairaanhoitajista alkoi huimata ja hänet autettiin lattialle. Hän ei menettänyt tajuntaansa ja toipui nopeasti."

"Tiffany voi hyvin. Hän on pyytänyt yksityisyytensä kunnioittamista", sairaala lisäsi.

Lisäksi lokakuussa levinnyt väite hoitajan kuolemasta on epätosi. Sairaala vahvisti AFP:lle 13. lokakuuta 2021, että hoitaja on elossa.

Sairaanhoitaja kertoi medialle, että pyörtyminen on hänelle normaalia.

"Minulla on ollut aikaisemminkin yliaktiivinen vagaalinen vaste, joten jos minulla on kipua jostain -- jos lyön varpaani, voin pyörtyä", Tiffany Dover kertoo WRCB Chattanooga-televisiokanavan videolla.

"Olen pyörtynyt varmaan kuusi kertaa viimeisen kuuden viikon aikana -- se on tavallista minulle", Dover sanoi.

CHI Memorialin tehohoitolääkäri Jesse Tucker, joka myös itse otti rokotteen, kertoi samalla videolla, että "ei ole mitään syytä epäillä, että se [pyörtyminen] johtuisi rokotteesta".

“Vähän kuin jos olet joskus käynyt lääkärissä verikokeissa. Joitakin ihmisiä pyörryttää hieman, kun he näkevät neulan menevän ihoonsa. Kyseessä on samankaltainen reaktio", Tucker sanoo.

Myös Helsingin kaupungin johtava ylilääkäri Timo Carpén kertoi AFP:lle, että pyörtyminen rokotusten yhteydessä ei anna aihetta huolelle rokotteen turvallisuudesta.

“Rokottaminen voi jännittää etukäteen, joka voi laukaista pyörtymisen rokotettavan iästä riippumatta. Itse rokotevalmisteen ja pyörtymisen välillä ei ole todettu yhteyttä”, Carpén toteaa.

Carpénin mukaan nestepuute on selkeä tekijä, joka altistaa pyörtymiselle, joten riittävä nesteiden saanti hyvissä ajoin ennen rokotusta ehkäisee myös pyörtymisiä.

Yhdysvaltain tautikeskuksen CDC:n verkkosivuston mukaan "pyörtyminen voi johtua monenlaisista lääketieteellisistä toimenpiteistä. CDC on itse asiassa saanut raportteja pyörtymisistä lähes kaikkiin rokotteisiin liittyen."

"Pyörtyminen itsessään ei yleensä ole vakavaa, mutta siihen liittyvät kaatumiset tai muut onnettomuudet voivat aiheuttaa vammoja", CDC kertoo.

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL toteaa verkkosivuillaan, että “kaikkien rokotusten yhteydessä voi esiintyä” poissaolotyyppisiä kohtauksia, vasovagaalisia oireita ja pyörtymisiä.

“Pyörtyminen voi tapahtua heti rokotuksen jälkeen tai vasta myöhemmin, kun jännittäminen menee ohi”, sivustolla kerrotaan.

Erityisesti murrosikäiset ja nuoret aikuiset ovat taipuvaisia reaktioille.

Kääntänyt ja sovittanut suomeksi:
COVID-19 ROKOTUKSET